Jak pomáhá koučink při učení se cizího jazyka?

Jsou ti tyto myšlenky povědomé? Učit se nový jazyk není jen o gramatice a biflování slovíček. Je to cesta odvahy a osobního růstu. Když propojíme koučink s výukou jazyků, nenaučíme se jen lépe cizí jazyk, ale staneme se sebevědomějšími komunikátory jak v osobním, tak profesním životě. 

Pokud máš strach mluvit a cítíš se zaseknutá/ý, možná nepotřebuješ další gramatická cvičení. Možná je čas se zamyslet, podívat se více do hloubky a začít pracovat na nastavení mysli. Protože největší překážkou občas není jazyk, ale naše vlastní mysl, obavy, vnitřní kritika, strach ze selhání a přesvědčení, že na to nemáme.

Někdy jsou tou největší překážkou naše sebesabotážní myšlenky, pochybnosti a strachy. Co ti může pomoci? KOUČING.

Jako koučka a lektorka jazyků vidím, jak důležité je využití koučinku při výuce jazyků. Zatímco tradiční jazykové kurzy se často zaměřují především na slovní zásobu a gramatiku, koučink jde hlouběji, pracuje s tvou myslí, emocemi, strachy a vnitřními bloky. 

Co nás při učení se cizích jazyků brzdí?

PERFEKCIONISMUS

Spousta lidí, kteří se učí cizí jazyky zápasí s perfekcionismem. Nezačnou mluvit, dokud nejsou schopni vytvářet perfektní věty. Neuvědomují si ovšem, že dokonalost je nepřítelem pokroku. V koučinku pracujeme s vnitřním kritikem, hlasem uvnitř nás, který nás odsuzuje za každou chybu, kterou uděláme a brání nám zkoušet nové věci. V koučinku je klíčové rozpoznat a změnit tento sabotující vnitřní dialog.

Tyto koučovací otázky ti mohou pomoci:

„Čeho se nejvíc bojíš, když máš mluvit německy?“

„Co je to nejhorší, co by se mohlo stát, když bys řekl/a něco špatně?“

„Kdybys byl/a svůj nejlepší kamarád /svá nejlepší kamarádka, co by sis poradil/a?“

„Co by se změnilo, kdyby sis dovolil/a dělat chyby?“

„Jak by ses cítil/a, kdybys vnímal/a chyby jako součást učení, ne jako selhání?“

Tyto otázky otevírají prostor pro hlubší uvědomění a umožňují rozklíčovat strach, který cítíme, když máme mluvit německy. Pomáhají nám být k sobě laskavější a postupně se zbavit paralyzující potřeby být okamžitě dokonalý/á.  

FIXNÍ MINDSET

Jedna z největších změn, které koučink přináší je, že se posuneme z fixního mindsetu do růstového mindsetu. Lidé s fixním nastavením mysli věří, že schopnosti, inteligence a talent jsou vrozené a neměnné. Myslí si, že buď jsou v něčem dobří, nebo ne, a chyby vnímají jako selhání, ne jako příležitosti k učení. Na druhou stranu lidé s růstovým nastavením mysli věří, že schopnosti se dají rozvíjet úsilím, učením se a trpělivostí. Vnímají chyby jako přirozenou součást růstu a příležitost se zlepšit. 

Místo, aby sis opakoval/a: „Já nejsem dobrý/á na jazyky.“

Začni si pokládat otázky jako: 

„Co by mi dnes pomohlo cítit se o trochu jistější?“

Místo, aby ses porovnával/a s druhými, soustřeď se na vlastní posun vpřed a malé „výhry“: 

Co se mi tento týden povedlo?“ 

„Za co se tento týden pochválím?“  

„Jak se chci cítit, když mluvím cizím jazykem?“

Přenastavit naši mysl na růstové myšlení je zásadní nejen při učení se cizím jazykům, ale i pro osobní a profesní růst obecně. Díky růstovému mindsetu se přestaneme bát dělat chyby a začneme je brát jako přirozenou součást procesu učení. Máme radost z malých pokroků, a to nás motivuje pokračovat. Budujeme si důvěru ve vlastní schopnosti a nečekáme už na to „až budeme připravení“. Netlačíme na sebe, učíme se s větší lehkostí a radostí. Motivace přichází zevnitř. Koučink nám pomáhá nejen změnit způsob našeho myšlení, ale i vytvářet prostředí, ve kterém se můžeme učit beze strachu a s větší sebejistotou.

IGNORACE SVÉHO JEDINEČNÉHO STYLU UČENÍ

Každý z nás se učí trochu jiným způsobem. Někdo je spíše vizuální typ a potřebuje vidět obrázky, schémata, myšlenkové mapy, jiný si nejlépe zapamatuje nová slovíčka, když je slyší třeba v podobě podcastu nebo hudby. Někteří lidé si potřebují vše zapisovat, vyhovují jim třeba quizlet kartičky. Jiní se učí skrze zážitky, vydají se do cizí země a tam se snaží dorozumět. Když pochopíš, jaký styl učení ti nejvíce vyhovuje, můžeš tomu učení přizpůsobit tak, aby to pro tebe bylo přirozenější, zábavnější a hlavně efektivnější. Koučink ti pomůže najít ten nejlepší způsob učení se pro tebe. 

Hledej odpovědi na otázky: 

„Jak se učíš nejlépe? Co ti opravdu funguje?”

„Kdy ses naposledy učil/a s radostí? Co tehdy bylo jinak?“

„Co ti pomáhá, když se cítíš při učení ztraceně nebo demotivovaně?“

„Jak by vypadal ideální učební proces, který je opravdu „tvůj“?“

„Jaký malý krok můžeš udělat už dnes, aby bylo učení přizpůsobeno více tobě?“

Poznání vlastního stylu učení je jedním z nejdůležitějších kroků k tomu, aby tě učení se němčiny bavilo a dávalo ti smysl. Neexistuje univerzální přístup! Každý z nás potřebuje něco jiného. Někdo strukturu, jiný svobodu. Někdo ticho, jiný hudbu na pozadí.

Důležité je přestat se tlačit do způsobu, který „by měl fungovat“, a místo toho hledat ten, který opravdu funguje tobě. Koučink ti v tom může být skvělým pomocníkem. Neříká ti, jak se máš učit, ale pomáhá ti objevit, jak se chceš učit ty a co tobě nejvíce vyhovuje. Umožňuje ti převzít zodpovědnost za proces učení a dát mu nový a osobní rozměr, který bude efektivní a dlouhodobě udržitelný.

NEEFEKTIVNÍ VYUŽITÍ ČASU

Dalším velkým problémem bývá, že lidé nemají čas. Pracuješ, studuješ, staráš se o rodinu a toho volného času už moc nezbývá? Koučink ti pomůže si čas lépe zorganizovat a efektivněji ho využít. Najít krátké aktivity, které zapadnou do tvé rutiny. Při žehlení, vaření či uklízení můžeš například poslouchat podcasty. Při cestě do práce si v tramvaji můžeš číst Deutsch Perfekt. Učení se novému jazyku není otázka toho, kolik času máme, ale otázka priorit a toho, jak čas využijeme. 

Následující otázky ti pomůžou najít čas na učení se němčiny:

„Jaké běžné činnosti bys mohl/a využít pro nenáročné jazykové aktivity?“

„Co z toho, co už běžně děláš, bys mohl/a začít dělat v němčině?“

„Kdy během dne se cítíš nejvíc energický/á a soustředěný/á?“

„Co by se změnilo, kdybys dal/a učení jazyka stejně vysokou prioritu jako dáváš jiným důležitým aktivitám?“

„Jak můžeš lépe plánovat svůj čas, aby ses vyhnul/a pocitu, že „nemáš čas“?

V koučinku pracujeme s motivací, vytváříme realistické cíle a vytváříme návyky, které odpovídají životnímu stylu studenta. Nejde o to učit se každý den tři hodiny, ale najít takový způsob, který bude efektivní a udržitelný. Místo pocitu viny, že „nedělám dost“, se zaměřujeme na malé, konkrétní kroky, které můžeš začlenit do svého dne. Důležité je, aby se jazyk stal přirozenou součástí tvého života, ne dalším úkolem na TO-DO listu. Díky tomu budeš mít z učení se němčiny radost a hlavně mnohem větší šanci, že u toho vytrváš. 

NEJASNÉ „PROČ“

Jedním z důvodů, proč se lidé při učení němčiny zaseknou nebo brzy ztratí motivaci, je, že nemají jasno v tom, proč se jazyk vlastně učí. Možná by se ho prostě učit měli, nebo ho potřebují do práce. Jenže pokud chybí vnitřní důvod (vnitřní motivace), začnou se vymlouvat, prokrastinovat, „nemít na němčinu čas“ a být frustrovaní. V koučinku hledáme smysl a v psychologii tak nazývanou intrinsickou motivaci, tu, která vychází zevnitř. Když víš, proč se něco učíš, najdeš i cestu, jak to dělat s radostí a dlouhodobě.

„Představ si, že už německy mluvíš plynule a bez ostychu. Jak se cítíš? Jak vypadá tvůj život?”

„Co by ti znalost němčiny umožnila dělat, co dnes ještě dělat nemůžeš?“

„Jak by se tvůj každodenní život změnil, kdybys mluvil/a německy s jistotou?“

„K čemu se ti může němčina hodit nejen v práci, ale i v osobním životě?“

„Jaký vztah chceš mít k němčině, jako k povinnosti, nebo jako k cestě růstu a svobody?“

Jasné PROČ bude tvým vnitřní motorem, který tě bude pohánět kupředu. Díky němu nebudeš chtít němčinu vzdát, ani ve chvílích, kdy to bude náročné. Díky jasnému důvodu, proč se němčinu učíš, a co ti to přinese se z učení stane vědomé rozhodnutí, které ti dává smysl.

Co můžeš očekávat od koučovacího přístupu k učení jazyků?

  • Více laskavosti a trpělivosti k sobě
  • Pochopení, že dělat chyby je přirozenou součástí procesu učení
  • Nástroje k překonávání vnitřních strachů a bloků
  • Jasnější představu o svých cílech a svém „proč“
  • Větší radost z učení a sebevědomí při mluvení
  • Efektivnější a udržitelnější pokrok
Lektoři němčiny online
pavla.belostikova@kikasgerman.cz

Jsem Pavla Bělostíková. Často ke mně přicházejí studenti, kteří se bojí mluvit. Mají strach, že udělají chybu, že jim ostatní nebudou rozumět, že se zaseknou a budou mlčet. Postupnými krůčky pracujeme na sebevědomí a důvěře v sami sebe.

Zrovna nedávno se se mnou studentka podělila o svůj největší úspěch. Žije v německy mluvící zemi, ale pracuje v angličtině. Šéf v práci se zeptal, zda můžou mít rozhovor o zhodnocení výkonu práce v němčině. Než začala mít lekce, vždy v ní taková otázka vyvolala zděšení a následovalo razantní NE. Tentokrát zůstala v klidu a sebejistě odpověděla, že není problém. Povídali si dlouho německy a šéf její němčinu pochválil. Poslouchat takovéto výhry a vidět radost v očích mých studentů, je pro mě tou největší odměnou. Vím, že má práce má smysl a že koučinkový přístup při výuce jazyků má sílu měnit nejen způsob, jakým se lidé učí, ale i to, jak o sobě přemýšlejí.  

Poznal/a ses se ve větách na začátku článku? A nechceš na to být sám/sama? Domluv si první bezplatnou zkušební lekci, ráda ti pomůžu se strachu z mluvení zbavit. Více o koučování a seberozvoji se dozvíš i na Instagramu @pavla.coach.